Neanderthal vs modern human, brains

Neandertalarna hade avlång hjärna hela livet

Neandertalarnas barn föddes med avlångt kranium. Det gör vi människor också, men vår hjärna ändrar form under de första levnadsåren.

11 april 2011

Neandertalarens hjärna var lika stor som den moderna människans, och vår nära släkting var inte dum. Ny forskning visar dock att människohjärnans utveckling under det första levnadsåret skiljer sig från hjärnans utveckling hos både neandertalare och schimpanser.

Neandertalaren föddes med avlångt kranium, och det gör även människan, vilket underlättar förlossningen. Redan under det första levnadsåret ändrar människohjärnan dock form, så att den blir mer klotformad, vilket den fortsätter att vara hela livet. Tillväxten sker särskilt i hjässan överst på huvudet, i tinningarna över öronen och i lillhjärnan i nedre delen av hjärnan, visar en analys vid Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie i Leipzig i Tyskland. De hjärndelar som utvecklas hos nyfödda barn i takt med att hjärnan blir rund tros höra ihop med bland annat vår förmåga att skapa abstrakta föreställningar om vår närmiljö.

Forskarna anser att den evolutionära växlingen från den klassiska hjärnutvecklingen, som den ses hos schimpanser och neandertalare, till den unika utvecklingsprocessen hos nyfödda människor kan ha förbättrat våra mentala och intellektuella förmågor och gett oss en fördel i konkurrensen med neandertalarna.