© Juan Aunion, Shutterstock

Neandertalare var kannibaler

Offren slaktades på samma sätt som bytesdjur

1 september 2009

Utgrävningar i en grotta i Rhônedalen i Sydfrankrike har avslöjat att en grupp neandertalare för 100000 år sedan festade på sex av sina artfränder.

De sex neandertalarna slaktades och styckades på samma sätt som en del av de djur vars benlämningar låg utspridda i grottan.

Därmed har arkeologerna fått det hittills bästa beviset på att det bland neandertalarna, som levde för 200000 till 30000 år sedan, förekom kannibalism.

Forskarna har tidigare misstänkt förekomsten av kannibalism bland neandertalare efter att ha hittat underliga märken på neandertalarben.

Tidigare har man emellertid ansett att märkena kan ha kommit från djur, eller att de hade uppstått under utgrävningarna.

På den nya fyndplatsen har emellertid arkeologerna varit ytterst försiktiga under utgrävningarna.

De har hittat välbevarade benlämningar efter sex individer med tydliga skärmärken, som ser ut precis som dem man har funnit på rådjursben som hittats i samma grotta.

Köttet har skurits från både neandertalar- och djurbenen med ett flintredskap och båda typerna av ben har brutits i syfte att komma åt märgen.

Dessutom har kranierna slagits sönder, så att hjärnorna skulle kunna tas ut och ätas.

Fyndet av de många djurbenen i grottan tyder på att neandertalarna inte har saknat föda, så arkeologerna vet inte varför neandertalarna har ätit varandra.

Kanske har det rört sig om dödade fiender, och att kannibalismen har ingått i en ritual.

Eller så led neandertalarna framåt slutet av vintern stor brist på fett – hjärnor har ju precis som benmärg ett tämligen högt fettinnehåll.

Förmodligen åt neandertalarna sina artfränder råa. Det finns inga tecken på att köttet har tillagats.