Cave painting spain

Neandertalare målade grotta

Stenåldersfolk gjorde grottmålningar långt tidigare än man hittills trott. Forskare har hittat några som är minst 40 000 år gamla.

29 november 2012

Stenåldersfolk satte handavtryck och målade röda cirklar och klubbliknande streck på grottväggarna i Europa, långt tidigare än forskarna hittills har trott. I en del fall är grottmålningarna minst 40 000 år gamla.

Bakom rönen står en brittisk-spansk forskargrupp, som använt nya dateringsmetoder på 50 prover från elva grottor i nordvästra Spanien. I grottorna byggs det naturligt upp en tunn kalkskorpa ovanpå målningarna. Genom att bestämma förhållandet mellan två ämnen – radioaktivt uran och dess sönderfallsprodukt torium – kunde forskarna få fram en minimiålder på målningarna under kalklagret.

Fyndet talar för den kontroversiella teorin att målningarna var en del av neandertalarnas kulturella palett, och att de därför var intelligentare än man trott. Enligt andra forskare är det dock sannolikare att de är målade av moderna människor kort efter dessas ankomst till Europa för cirka 45 000 år sedan.