neanderhtal

Neandertalare använde färgglad makeup

Ett fynd i Spanien tyder på att neandertalarna använde kroppsmålning och hade ett språk.

Neandertalarna var kanske betydligt mer avancerade än man hittills har trott. Det tyder ett 50000 år gammalt fynd från sydöstra Spanien på. Där har arkeologerna grävt ut färgade musselskal med hål i, så att de kunde bäras runt halsen som smycken.

I närheten av skalen hittades klumpar av gult och rött pigment, som troligen har legat i en påse av läder eller något annat förgängligt organiskt material, som för länge sedan har ruttnat bort. På platsen hittade man också ett musselskal, som innehöll rester av ett färgpigment.

Forskarna menar att upptäckten av pigment som kan användas till infärgning är ett starkt bevis för att det har förekommit konstnärlig utsmyckning även i form av kroppsmålning. Dessutom ser de det som ett tecken på att neandertalarna hade ett språk. Kan man uttrycka sig konstnärligt och symboliskt, har man normalt också ett språk, eftersom dessa aktiviteter kräver en avancerad kommunikation.