Homo-slægten Lucy

Hälsa på dina förfäder - från Lucy till Homo sapiens

Den tre miljoner år gamla apmänniskan Lucy är kanske din stammoder. Möt Lucy, neandertalare, Homo erectus, hobbitmänniskan och andra av dina förfäder i vårt familjealbum om Homosläkten.

24 september 2015

Lucy är Homosläktets mamma

Lucy, en apmänniska av arten Australopithecus afarensis, är just nu forskarnas bästa gissning på vem som är Homosläktets förfäder. Lucys art levde för 3,2 miljoner år sedan och och med tiden levde flera arter från Homosläkten sida om sida.

Flera nya fynd tyder på att skillnaden mellan människoarterna är små och få. Alla medlemmar av människosläktet besitter i princip samma förmågor, men de har finslipats med åren. Med tiden har vi skaffat oss fler dödliga vapen, kläder att ta på och ett väl utvecklat språk.

Homosläktet i bilder

Klicka dig igenom galleriet ovan och möt några av dina förfäder från Homosläktet; från Lucy över Homo erectus och neandertalerna till nutidens Homo sapiens.

Foto: Kennis & Kennis Reconstructions

Du kan också gå på upptäcktsfärd i vår interaktiva världskarta över människosläktens utveckling här.

DEN FELANDE LÄNKEN

En 2,8 miljoner år gammal underkäke med fem tänder rymmer spår från både apmänniskor och människor.

Den nyfunna käken är det äldsta spåret av människan och därmed forskarnas bästa bud på den felande länken - fossilet som kopplar ihop de sista apmänniskorna och de första människorna.

Ålder: 2,8 miljoner år Art: Okänd art av Homo