Blombos cave

Här var våra förfäder kreativa

Forskare har grävt ut människans äldsta konstverkstad vid Kapstaden i Sydafrika.

I en berömd grotta kallad Blombosgrottan i Sydafrika har arkeologer grävt ut vad som förmodligen kan betecknas som världens äldsta konstverkstad. I 100000 år gamla jordlager har de hittat skålformade snäckskal fulla med rester av våra tidiga förfäders målarfärg – röda och gula ockrapigment – tillsammans med stenmortlar och benspatlar att krossa och blanda ockran med.

Forskarna menar att färgen använts till att dekorera kroppen med. Fyndet vittnar om att våra förfäder hade utvecklat avancerat symboliskt tänkande för minst 100000 år sedan – eller 20000–30000 år tidigare än man antagit.

Professor Christopher Henshilwood vid universiteten i Bergen i Norge och Witwatersrand i Sydafrika hittade lämningarna av konstverkstaden 2008 och har tillsammans med kollegor lagt tre år på att analysera dem.

Christopher Henshilwood

Det handlar om två stora snäckskal, och då de andra föremålen ligger inuti snäckskalen, är forskarna övertygade om att de hör ihop som ett verktygsset. En kemisk analys av färgen avslöjar att ockran är uppblandad med fett från benmärg, krossade ben, kol och en oidentifierad vätska.

I mikroskop kan forskarna dessutom se slitspår från sandkorn, som ett finger har dragit över skalens botten. Det jordlager som verktygen låg i saknar spår efter mat, som annars finns i andra lager i grottan, och forskarna menar därför att människorna inte bodde i grottan utan bara använde den som verkstad.

Cockel shells with paint

En utbredd teori har varit att den moderna människan uppstod i en ”kreativ explosion” för 75000 år sedan, men det nya fyndet antyder snarare att den moderna människan uppstod genom en mer gradvis utveckling. Samtidigt pekar verktygen tillsammans med flera andra fynd på att människans ”vagga” kanske inte stod i Östafrika, som forskarna hittills trott, utan i Sydafrika.