nb_u15 Little Foot

Forntidsmänniska är överraskande gammal

En förstenad mänsklig förfader, som hittades för 21 år sedan i Sydafrika, har visat sig vara en av de äldsta apmänniskorna.

9 april 2015 av Carsten Nymann

1997 hittade paleontologen Ron Clarke i en 30 meter djup grotta på den sydafrikanska högplatån de förstenade resterna av en apmänniska som han döpte till Little Foot.

Clarke fastställde tidigt att Little Foot tillhörde släkten Australopithecus, men hitintills har ingen vetat exakt hur gammal apmänniskan var.

Genom att mäta aluminium- och beryllium-isotoper i mineralet kvarts i berggrunden där Little Foot hittades, har forskarna nu slagit fast att apmänniskan dog för 3,67 miljoner år sedan.

Little Foot låg totalt inbäddad i sten och höggs fri med ett litet instrument kallat gravyrpenna. Foto: Scanpix.

Strid om släktskapet

Den exakta åldern är viktig för att Clarke och de andra paleontologerna som arbetar med fyndet ska kunna fastställa vilken art Little Foot tillhör.

Clarke menar att Little Foot tillhör en omstridd art kallad Australopithecus prometheus, medan andra forskare menar att den tillhör arten Au. africanus.

Samtida med Lucy

Nu när forskarna vet åldern vet de också att Little Foot levde samtidigt som ett annat känt fynd, nämligen den östafrikanska "Lucy", som tillhör en helt tredje art.

Närmare undersökningar ska klargöra var i stamträdet Little Foot passar in, men tills vidare konstaterar Clarke och co. att dateringen pekar på att en mängd olika arter av apmänniskor till synes mycket tidigt i evolutionen var spridda över Afrika.

Little Foot skakar om stamträdet