Nyt spor af liv

Världens äldsta spår av liv hittat på Grönland

De tidigare äldsta spåren av liv har hittats nära den grönländska huvudstaden Nuuk. Fynden flyttar tillbaka livet på jorden med 200 miljoner år, anser forskarna.

14 december 2016

I Isuabergen, cirka 150 kilometer nordost om den grönländska huvudstaden Nuuk, har forskare från University of Wollongong i Australien hittat det de anser vara världens äldsta fossil och därmed det hittills äldsta kända spåret av liv på vår planet.

Fossilen i de urgamla lagren är inte mindre än 3,7 miljarder år gamla och utgörs av mellan en till fyra centimeter stora, konformade strukturer – så kallade stromatoliter – som bildats av urgamla mikroorganismer.

Det nya fynden slår det tidigare rekordet

Fossilen är hela 220 miljoner år äldre än den hittillsvarande rekordinnehavaren som hittats i Australien.

>> Res iväg och lär dig mer: Följ med på fossilresa till Svalbard!

De vittnar om att livet uppstod överraskande snabbt efter att jorden kommit till.

Flera experter är dock skeptiska gentemot upptäckten och påpekar att det kan röra sig om andra slags naturliga bildningar.

TIDIGT LIV PÅ JORDEN:

? För cirka 4,6 miljarder år sedan bildas solsystemet.? För 3,8 miljarder år sedan bildas de första bergen. ? För 3,7 miljarder år sedan uppstår bakterier och alger i nuvarande Grönland. De anses utgöra det äldsta livet.