fossils together

Unikt fossil: Omaka par fångat i dödens famntag

Ny typ av 3D-skanning av ett sydafrikanskt stenblock avslöjar två 250 miljoner år gamla fossil tätt omslingrade.

11 oktober 2013

Ett omaka par mötte för 250 miljoner år sedan döden tätt sammanslingrade. En skadad groda och ett däggdjursliknande kräldjur uppehöll sig vid samma tid i en underjordisk grotta, som plötsligt översvämmades.

Båda djuren dog, men tack vare ett internationellt forskarlag från Sydafrika, Australien och Frankrike är djuren nu återfunna i en ögonblicksbild från den stund då de slutade sina dagar.

3D-skannade ett stenblock

I sedimentära bergarter i Karoo-bassängen i Sydafrika har forskarna under årens lopp hittat en mängd grottor med förstenade djur. De gjorde det uppseendeväckande fyndet under det senaste försöket att analysera dessa fossil.

Med avancerad röntgenteknik 3D-skannade forskarna ett stenblock. Först upptäckte de en välbevarad Thrinaxodon, som tillgör gruppen cynodonter – föregångarna till de nu levande däggdjuren. Till forskarnas stora överraskning visade sig klippan dölja ännu en hemlighet i form av ett sedan länge utdött groddjur, kallat Broomistega.

Det salamanderliknande groddjuret hade brutit revbenen och sökte förmodligen på grund av sin försvagade hälsa skydd i grottan hos det däggdjursliknande kräldjuret. Enligt forskarna befann sig den köttätande Thrinaxodon sannolikt i ett dvalliknande tillstånd och lade därför inte märke till den objudna gästen, som slapp bli utjagad igen.

Vincent Fernandez

Paleontologen Vincent Fernandez på Evolutionary Studies Institute vid Wits University i Sydafrika blev förvånad när han såg skanningarna. "Den största överraskningen fick vi då vi på bilderna såg ännu en tanduppsättning som var helt annorlunda den hos den däggdjursliknande reptilen", säger han.