Tulipan

Tulpandjur sög till sig föda

För 505 miljoner år sedan fanns det i Kanada ett djur format som en tulpan.

24 oktober 2012

För cirka 505 miljoner år sedan var området Burgess Shale i British Columbia i Kanada havsbotten. Där levde ett speciellt djur, som hade form som en tulpan. Djuret, Siphusauctum gregarium, var 20 centimeter högt och trivdes i större grupper med andra tulpandjur.

Forskare vid University of Toronto har hittat fossila rester av 65 individer, som har stått tätt samlade på havsbottnen. Där intog de föda på ett sätt som inte är känt från något annat djur. Forskarna menar att Siphusauctum gregarium åt genom att filtrera vattnet, som den sugit in i den tulpanliknande bägaren genom ett antal små hål i denna. Bägaren eller djurets huvud har också inrymt dess tarmsystem, i vilket småpartiklar från vattnet har hamnat och sedan smälts.

Forskarna upptäckte de första fossilen av Siphusauctum gregarium 1983, men först nyligen har de hittat fossil som har visat på djurens speciella utseende och inte minst dess sätt att äta.