Woolly rhinoceros

Ullhårig noshörning uppstod i Tibet

Nytt fynd: Ett fossil av en ullhårig noshörning på Tibetanska högslätten avslöjar att arten uppstod långt innan istiderna började.

Fyndet av det hittills äldsta och primitivaste fossilet av en ullhårig noshörning på Tibetanska högslätten kastar nytt ljus över hur istidens giganter uppstod. Noshörningen är 3,7 miljoner år gammal och därmed mer än en miljon år äldre än det hittills äldsta kända fossilet. Det avslöjar att ullhåriga noshörningar uppstod långt innan istiderna började – förmodligen på den kalla och karga högslätten vid Himalayas fot.

De senaste två miljoner åren har jorden präglats av en rad istider på vardera cirka 100000 år, varav den senaste varade från för 115000 till för 11500 år sedan. Innan istiderna började förekomma var klimatet i genomsnitt 3 grader varmare än i dag och absolut inget för de ullhåriga noshörningar och mammutar vi förknippar med istiden.

Det tibetanska höglandet var dock ett undantag: på över 4000 meters höjd var det ungefär lika kallt och kargt som i dag med en genomsnittstemperatur på 0 °C och väldigt låga vintertemperaturer.

skull of a wooly rhinoceros

Tibet som kläckningsmaskin

Paleontologen Xiaoming Wang från National History Museum of Los Angeles County, en av forskarna bakom fyndet, pekar på att Tibet fungerat som en kläckningsmaskin för den ullhåriga noshörningen och kanske även andra istidsdjur.

Då omgivande områden kyldes ned, kunde noshörningarna vandra ned från höglandet, som om en port öppnades. Därifrån spred de sig till övriga Asien och Europa.

Andra forskare påpekar att teorin stämmer med DNA-undersökningar, som visar att nu levande djur kan härstamma från Tibet. Till exempel är nordamerikansk stäppbison besläktad med den tibetanska jakoxen.