nb_u48 Mammoth

Nytt fynd för oss närmare mammutkloning

Forskarna saknar bara en pusselbit för att återskapa en mammut. Nämligen intakt DNA. Ett nytt fynd kan nu väcka liv i drömmen.

27 november 2014 av Carsten Nymann

En mörkröd vätska läckte från såret när forskarna 2013 försiktigt skar ett snitt i vävnaden på vad som betecknas som världens mest välbevarade mammut.

En obduktion bekräftar nu att det var blod som rann ut ur den stora mammuthonan, som under 28 000 år har varit fångad i permafrosten på den sibiriska ön Malyj Ljachovskij.

Därmed har sökandet nu gått in på, vad för många paleontologer är den heliga graal, nämligen en cell som rymmer hela mammutens genetiska instruktionsbok - det så kallade genomet.

Mammut följer bergsget i fotspåren

En cell med intakt cellkärna och komplett DNA-register är nämligen den sista pusselbiten som forskarna saknar för att klona fram en levande mammut.

All teknik är på plats i dag, då forskare redan framgångsrikt har klonat nu levande får och hundar och till och med återupplivat en utdöd bergsget, även om den sistnämnda dog efter sju minuter.

Mammut skal bäras av elefantmor

Hittar forskarna en intakt cellkärna från en mammut kan den sättas in i äggcellen från en elefant, varefter ett foster kommer börja utvecklas.

Fostret läggs därefter in i elefantens livmoder, och om allt går enligt planerna kommer elefanten föda en mammutunge efter 22 månader.

Processen är dock långt ifrån så simpel som den låter.

Ett av argumenten mot ett sådant här försök är att forskarna kommer bli tvungna att utsätta ett stort antal hotade asiatiska elefanter för livsfara genom ett låta dem agera surrogatmammor.

Sabeltandad tiger, uroxe och mammut återuppstår