Mammoths

Mammut: Skanningar avslöjar mammutens inre

Nya CT-skanningar av två istidsmammutar avslöjar hittills okända detaljer om de stora urtidsdjurens anatomi.

30 maj 2012

Det är forskare vid University of Michigan Museum of Palentology som har skannat två bara några månader gamla mammutungar. Den ena, Lyuba, hittades i den sibiriska permafrosten 2007 och är cirka 42000 år gammal, medan den andra, Khroma, hittades 2009. Khromas ålder är osäker, men enligt forskarna hittades den i geologiskt äldre lager än Lyuba.

Skanningarna har bjudit på ett flertal överraskningar. För det första visade sig Khroma vara en hona och inte en hanne. Det som forskarna ursprungligen trodde var en penis visade dig vara djurets klitoris.

För det andra har de båda djuren överraskande stora njurar. Forskarna menar att de stora njurarna har gjort att djuren kunde rena urinen effektivare, så att de inte behövde kissa så mycket. Därför var det inte heller nödvändigt att inta stora mängder vätska – som i det område som djuren levde i bara förekom i form av snö och is.

mammoth skeleton

För det tredje är det mycket stor skillnad mellan de båda mammutarnas ben. Lyubas framben är längre än Khromas, och Khroma har några benutskott på huvudet, där dess betar skulle ha brutit fram, om hon hade blivit äldre. Khromas ”ansikte” är också bredare än Lyubas.

Dessa skillnader avspeglar kanske den evolutionära utvecklingen eller de lokala variationer som kan ha funnits i de sibiriska mammutpopulationerna – det kan också vara frågan om två olika arter.