Crocodile excavation

Krokodiler låg dolda under ökensanden

I Sahara hittar forskarna osannolika, fossila krokodiler.

21 juli 2010 av Lars Thomas

Sahara gömmer fossil av de mest otroliga krokodilarter. Med långa ben som satt lodrätt under kroppen som hos däggdjur – i stället för på sidorna som i dag – liknar flera av dem inte krokodiler som vi känner dem. Sedan 1997 har en rad forskare under ledning av den amerikanske paleontologen Paul Sereno studerat de bisarra djuren i detalj, och han har svårt att tygla sin entusiasm.

”Krokodilerna här har anpassat sig till sina levnadsvillkor på otroligt fascinerande sätt”, säger Sereno.

Den imponerade samlingen av förstenade arter omfattar krokodiler med helt olika livsformer, men de härrör alla från en period från för 110 till 95 miljoner år sedan, då området var täckt av träsk och floder. Många av arterna har bara hittats i några få exemplar, så det har varit svårt att säga hur vanliga de har varit, men de kan mycket väl ha varit ett dominerade inslag i dåtidens djurliv. De största och mest skräckinjagande arterna har legat i toppen av näringskedjan, medan de minsta arterna kan ha letat föda i skogens markskikt, såsom gnagare gör i dag.