dino egg

Död flygödla lade ett ägg

För första gången har man lyckats könsbestämma en flygödla.

24 juni 2011

Forskare från bland annat Chinese Academy of Geological Sciences i Peking har som de första med säkerhet kunnat könsbestämma en flygödla. Det beror på att en lokal bonde i Liaoningprovinsen i Kina nyligen hittade ett ägg tillsammans med ett 160 miljoner år gammalt och nästan komplett fossil av flygödlan Darwinopterus. Fossilet är med säkerhet en flygödlehona, säger paleontologerna.

Det fossila ägget befinner sig strax utanför flygödlans äggledare. Forskarna anser att ägget har tryckts ut ur äggledaren av de gaser som uppstod under förruttnelsen av den döda flygödlan. Paleontologerna kunde se att den vänstra vingen på fossilet brutits på mitten, och det kan vara orsaken till att flygödlan dog och sjönk till botten i vatten och därefter blev ett fossil. Den säkra könsbestämningen av flygödlan har stor betydelse för paleontologerna.

Darwinopterus fossil

Forskarna har nämligen tidigare funnit flygödlor med och utan stora prydnadskammar på huvudet, och man har tvekat om huruvida det rört sig om olika arter, trots att resten av skeletten nästan varit identiska. Med fyndet av den nya flygödlehonan, som var utan kam, är tvivlet borta – i varje fall när det gäller Darwinopterus.

Nu vet paleontologerna att endast Darwinopterushannen hade kam. Kammen har säkert fungerat som en styrkesignal i hannarnas inbördes rivalitet om honorna, och för honorna har de signalerat hannens värde som make.

Honorna hade större bäcken

I området där fossilet hittades har man också funnit tio andra exemplar av Darwinopterus. Med den säkra könsbestämningen kan paleontologerna nu också fastslå att honorna har haft ett större och mer flexibelt bäcken än hannarna. Det stämmer bra, eftersom detta har gjort det lättare för honorna att lägga ägg.

Darwinopterus male and female

Undersökningar av ägget visar att det inte har varit omgivet av ett hårt, kalkhaltigt skal som hos fåglar. Istället har skalet varit mjukt och pergamentartat liksom hos nu levande kräldjur. Det fanns porer i det mjuka äggskalet, så att vatten kunde tränga in till fostret i ägget. Det antyder att flygödlornas ägg har varit nedgrävda liksom ägg av till exempel sköldpaddor och krokodiler.

Därmed avvisar paleontologerna en teori om att flygödlorna påmint om nutidens fåglar genom att bygga bon och ta väl hand om sin avkomma. Forskarnas sammanfattning är tvärtom att flygödlornas reproduktionsbiologi varit mer kräldjursaktig än fågelaktig.