Laggania

Bisarrt havsmonster var tuff överlevare

Fossil av urtidsdjur ändrar bilden av en av historiens största massutrotningar.

28 oktober 2011

I 480 miljoner år gamla klippor i sydöstra Marocko har två paleontologer, Derek Briggs och Peter Van Roy från Yale University i Connecticut i USA, hittat ett över en meter långt exemplar av en så kallad anomalocaridid.

Dessa rovdjur uppstod samtidigt med de första stora, komplexa djuren under den kambriska explosionen för cirka 530 miljoner år sedan, och man har hittills trott att de försvann igen bara 20 miljoner år senare.

Sett med nutida ögon hade djuret ett bisarrt utseende med ögon på skaft, en ledad kropp och ett enormt huvud. Längst fram på huvudet satt bihang med taggar. De skyfflade in smådjur i munnen, som öppnades och stängdes precis som en kameras slutarmekanism. Fossilet är nästan dubbelt så stort som de största man hittills har hittat.

Phossil of seamonster

Havmonster överlevde massutrotning

Det mest anmärkningsvärda är dock fossilets relativt låga ålder, som avslöjar att anomalocarididerna överlevde från den geologiska perioden kambrium in i den följande perioden, ordovicium.

Skiljelinjen mellan tidsåldrarna markeras av en massutrotning för 488 miljoner år sedan, då de flesta djur från kambrium dog ut. Det innebar att alla överlevande djur fick medvind, och antalet släkten bland dessa fyrdubblades i början av ordovicium.

Fossilet ger tillsammans med fyndet av 1500 fossila blötdjur, svampar och koraller en unik bild av ett ekosystem för 480 miljoner år sedan, och det var inte så olikt djurlivet under kambrium som man trott. Forskarna kan därför behöva omvärdera sin syn på katastrofen för 488 miljoner år sedan.

Fakta

Stora havsdjur överlevde våldsam katastrof

Fossilet visar att havsmonstren inte dog ut för 510 miljoner år sedan, som man trott. De stannade i toppen av havets näringskedja och växte sig stora.