Black smokers

Video: Besök livets vagga

Följ med till Atlantens botten, där livet på jorden enligt ny forslkning kan ha uppkommit.

29 juli 2013 av Carsten Nymann

Livet på jorden kan ha uppkommit som en följd av kemiska och geologiska processer på havsbottnen för fyra miljarder år sedan.

Det hävdar en hypotes, som två biologer nu för första gången har kunnat belägga. Reellt betyder det att forskarna har presenterat världens första genomdokumenterade hypotes om livets uppkomst.

Enligt forskarna tog livet sin början omkring pelarliknande strukturer, vars efterkommande finns på bottnen av Atlanten den dag som i dag är i ett område kallat Lost City.

Se videoklipp Animationen härovan beskriver forskarnas hypotes om hur livet kan ha uppkommit på platser, som har liknat Lost City.

I denne video besöker forskarna Lost City

Forskarna kom första gången djuphavets mystiska och kemiberoende djurliv på spåren, när de fann de så kallade black smokers för cirka 30 år sedan. I videon härnedan kan du komma nära inpå de osande pelarna.

Läs mer Läs mer om black smokers, Lost City och livets uppkomst i Illustrerad Vetenskaps stora artikel, som du kan ladda ned härnedan.