Ichthyostega

Urgroddjur hasade upp på land

Urgroddjuret Ichthyostega anses vara det första ryggradsdjur som bytte ut simning mot gång, men troligen hasade den sig fram.

15 november 2012

Vi måste sannolikt ändra vår syn på en av evolutionens viktigaste händelser – då livet gick upp på land under devonperioden för cirka 400 miljoner år sedan. Urgrodan Ichthyostega har länge ansetts vara ett av de bästa förslagen på det ryggradsdjur som först bytte ut simning mot gång. Nu har forskarna dock studerat djuret på ett nytt sätt, och resultatet är överraskande.

Forskargruppen, som leddes av doktor Stephanie Pierce vid Royal Veterinary College i Hatfield i England, skannade först en rad fossila exemplar av Ichthyostega med en 3D-skanner. Utifrån dessa data skapade de en exakt digital kopia av urgrodan. Med hjälp av animeringsprogram kunde de sedan röra djurets lemmar och mäta hur långt varje enskild led kunde sträckas.

Urgroda rörde sig som en säl

Genom att jämföra med anatomin och rörligheten hos fem nu levande djurarter – salamander, krokodil, näbbdjur, säl och utter – kunde forskarna dra slutsatsen att urgrodan inte har kunnat gå på fyra ben som en salamander, vilket forskarna hittills har trott. Ichthyostegas lemmar och ryggrad var helt enkelt inte tillräckligt rörliga, och djuret har därför snarare hasat fram, ungefär på samma sätt som sälar gör i dag.

De brittiska forskarna påpekar att urgrodans bakben knappt nådde marken, och de menar därför att den förmodligen utforskade land ungefär som slamkrypare, som använder frambenen som två stela kryckor.

Skelettet var gjort för simning

Ichthyostegas skelett är en blandning av anpassningar till ett liv både i vatten och på land. Urgrodan tros ha uppehållit sig i lerigt vatten och gjort små avstickare upp på land.

Höfterna är gjorda för simrörelser och inte särskilt användbara på land. Frambenenoch skuldrorna kan likt kryckor stödja kroppen på land. Bakbenen driver djuret framåt ungefär som paddlar, men kan inte vridas till en ställning där de kan lyfta djuret från marken. Armbågenär böjlig, medan skuldran bara kan röras lite grand.