Green bacteria

Forskare återskapar livets magi

På bara 219 dygn fick forskare encelliga alger att bli flercelliga organismer i laboratoriet. Resultatet är viktigt eftersom det gör att forskarna kan studera livets tigersprång på nära håll.

21 maj 2014

Forskarna hade tur och lyckades återskapa det största språng som livet någonsin gjort - nämligen det att ta steget från en cell till att bli en flercellig organism.

Det är evolutionsbiologer från University of Minnesota, USA, som lyckades återskapa steget. De odlade algceller och valde ut de celler som klumpade ihop sig naturligt.

Efter 73 omgångar med selektering av de alger som klumpade ihop sig började cellerna att uppföra sig annorlunda än tidigare. Analyser visade att algerna hade blivit flercelliga.

Alger har samma reproduktionsstrategi som djur

Algen skickade iväg enkla celler från moderalgen för att reproducera sig, vilket är samma reproduktionsstrategi som alger, svampar och vissa växter har i dag.

I ett annat försök med jäst kunde forskarna också se att några celler offrade sig för resten av organismen och begick självmord.

Läs artikeln: Forskare återskapar flercelligt liv

Vill du veta mer om hur livet blev flercelligt i naturen och om hur forskarna genomförde algförsöket? Vill du också veta mer om varför livet ofta förökar sig genom enstaka celler i stället för stora cellklumpar?

Läs i så fall hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 9/2014.