Meteorites earth

Livets gnista antändes av Mars

Nya fynd stärker teorin om att livet kickades i gång av Mars.

6 maj 2014

Läs artikeln: Livets gnista antändes av Mars

Läs om livets uppkomst – både om teorierna och experimenten. Läs hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 8/2014:

Mars vred på gasen för livet

Livet uppstod antingen på jorden eller så kom det hit från rymden. Nya fund av boroxider i en Mars-meteorit stärker uppfattningen om att livet på jorden fick starthjälp utifrån.

Den första arvsmassa som de tidigaste organismerna använde, RNA, kunde sannolik enbart uppstå med hjälp av bland annat boroxider.

Utan hjälpänmen för att stabilisera molekylerna skulle ämnena sluta som asfaltsliknande substanser i stället för byggstenar till arvsmassan. Men boroxiderna fanns inte på jorden då livet uppstod för 3,5-4 miljarder år sedan.

Forskarna tror därför att Mars-meteoriter kan ha haft en avgörande roll i antändningen av livets gnista.

Läs artikeln: Livets gnista antändes av Mars

Många forskare menar att livet uppstod på jorden. Andra är övertygade om att livet fick nödvändig starthjälp från Mars. Några tar ett steg längre och argumenterar för att levande organismer hamnade på jorden med en meteorit. Försök har till exempel visat att bakterier kan överleva stor tryckpåverkan motsvarande den som uppstår när en meteorit slår ned i jordskporpan.

Läs hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 8/2014: