Hen Q&A

Kom hönan före ägget?

Alla känner vi ju till uttrycket "Vad kom först? Hönan eller ägget?" Har vetenskapen något svar på frågan?

29 september 2014

Ägget kom först

Ägget kom obestridligen före hönan. De första äggen eller äggliknande strukturerna kom sannolikt redan tillsammans med de första flercelliga djuren för en miljard år sedan.

De första fågeläggen lades långt senare av de tidigaste fåglarna, nämligen för 150–155 miljoner år sedan, men hönsfåglarna uppstod ännu senare. Biologerna är osäkra på när hönsfåglarna uppstod, men tror att de första utvecklades för cirka 70 miljoner år sedan, det vill säga precis innan dinosaurierna dog ut.

Moderna fågelägg

Även de enklaste nu levande, flercelliga djuren, havssvamparna, producerar ägg. Ägg från havssvampar, insekter och daggmaskar är dock helt annorlunda uppbyggda än moderna fågelägg, som är utrustade med en fosterhinna.

Fåglarna har fått sina ägg i arv från kräldjuren, som var de första djur som lade ägg på land för omkring 340 miljoner år sedan. I dag lägger höns och alla andra fåglar därför ägg i vilka fostret är omslutet av en hinna.