Caveman

Grottmänniskan lever fortfarande

Forskarna har i en nu levande man funnit gener från en 300 000 år gammal grottmänniska.

19 februari 2014 av Rasmus Kragh Jakobsen

Alla nu levande män stammar från en gemensam förfader vars gener är inkodade i den manliga könskromosomen, kallad Y-kromosomen.

Nu har forskarna i en amerikansk man funnit en Y-kromosom vars "släktlinje" är äldre än själva människorasen Homo sapiens.

Enligt forskaren bakom upptäckten kan det betyda att anatomiskt moderna människor på ett tidigt stadium har haft sex med en äldre mer primitiv art.

Tidigare undersökningar har indikerat något liknande. Men man har aldrig funnit en Y-kromosom från en äldre människotyp som t.ex. neandertalare i en nu levande människa.

Om den kan bekräftas kommer upptäckten betyda att den moderna mannen stammar i direkt nedstående led från en 300 000 år gammal grottmänniska och till och med fortfarande bär runt på dennes gener.

Läs hela historien om den epokgörande kromosomen i det senaste numret av Illustrerad Vetenskap. Som prenumerant på tidningen kan du hämta artikeln genom att klicka på knappen nedan.