Återanvänd grav

Döda lades i återanvänd grav

Utgrävningar i Tyskland kan ge ny kunskap om Aunjetitzkulturen.

I Tyskland skall myndigheterna anlägga en ny tåglinje mellan Erfurt-Halle och Leipzig, och det är landets arkeologer glada för. Det ger dem nämligen tillfälle att undersöka jorden innan anläggningsarbetarna tar vid, och det har redan inbringat 55000 arkeologiska föremål från ett 75 hektar stort område.

Arkeologerna har hittat åtta gravar från den så kallade Aunjetitzkulturen, som existerade cirka 2200–1600 före Kristus och i dag är världsberömd för att ha skapat himlaskivan från Nebra – en två kilo tung skiva av koppar smyckad med guldsymboler, som representerar en sol eller fullmåne och stjärnor.

I en av gravarna kunde forskarna se att tidigare begravda kroppar hade skjutits undan för att ge plats för en ny begravning. I en annan grav fanns en död kvinna begravd i en ovanlig sittande ställning. Arkeologerna hoppas att DNA-undersökningar av skeletten kan kasta ljus över varifrån de döda kom, och hur de var besläktade med varandra.