t.rex

T.rex hade det starkaste bettet

Ny forskning visar att T rex hade ett bett som vida överstiger nutida djurs.

21 augusti 2012

Ny forskning avslöjar att dinosauriernas kung var mycket värre än sitt rykte: nio ton tung och med ett bett, som kunde krossa benen i varje bytesdjur.

Med avancerad laserteknik och datormjukvara har de brittiska forskarna Karl Bates och Peter Falkingham mätt T rex bettstyrka. Forskarna återskapade en modell av kraniet och T rex käkmuskler och lät därefter kraniet ”bita ihop” om en kraftmätare. Försöket visade att varenda tand i T rex mun bet ihop med upp till 60000 newton. Det enorma trycket motsvarar att en vuxen elefant sätter sig med hela sin vikt ovanpå bytesdjuret.

Bettet får nutidens lejon och alligatorer med 50 respektive 30 gånger svagare bettstyrka att blekna vid en jämförelse.

Illustrerad Vetenskap ritar ett jätteporträtt av T rex. Ladda ned och läs T rex: Större, vildare och brutalare. Artikeln är gratis. Du måste bara ha en profil på webbplatsen. Klicka på download, så guidas du till hur du skapar en profil.