Tyrannosaurus & Raptorex kriegsteini

T. rex började som dvärg

Nyupptäckt dinosaurie är en Tyrannosaurus stor som en människa

5 januari 2010

Fyndet av en 125 miljoner år gammal dinosaurie i Kina kastar nytt ljus över utvecklingen av dinosauriernas konung – den köttätande jätten Tyrannosaurus rex. Paleontologen Paul Sereno vid University of Chicago i USA har med sina kinesiska kollegor upptäckt en nästan komplett mini-T.rex.

Den nya dinosaurien, som är föregångaren till T. rex, har döpts till Raptorex kriegsteini. Den lilla rovdinosaurien mätte som vuxen 2,5 meter från huvud till svans och vägde 65 kilo – alltså ungefär samma viktklass som en människa.

En blixtsnabb och effektiv jägare

Anmärkningsvärt är att Raptorex kriegsteinis kroppsform är precis densamma som hos T. rex, som dominerade perioden krita 40–60 miljoner år senare och blev upp till tolv meter lång och sex ton tung. Likheterna med T. rex inkluderar de muskulösa bakbenen, de underutvecklade frambenen, det stora huvudet med kraftiga käkar och vassa tänder.

Forskarna tror att Raptorex kriegsteini var en snabb och effektiv jägare, som tog mindre byten än T. rex. Fyndet visar att T. rex imponerande kroppsbyggnad fulländades i ministorlek, och att konstruktionen klarade av att förstoras mer än 90 gånger. Det förändrar bilden av T. rex evolution.

Design utvecklad för 125 miljoner år sedan

Det verkar alltså som om ”mördardesignen” uppstod redan för 125 miljoner år sedan, och att rovödlan från början sprang ikapp bytet och dödade det med sitt kraftiga bett, medan frambenen användes bara för att underlätta styckningen av det. Tidigare trodde man att T. rex utvecklats från en stamfader med normalt långa framben, och att förändringarna i kroppsstorlek gick ut över frambenen, som inte kunde följa med i tillväxten, då deras vikt skulle rubba djurets balans när det sprang.