jurassic gate tema

Stort tema: "Jurassic Park" fyller 20 år

Illustrerad Vetenskap firar "Jurassic Park":s 20-årsjubileum. Gå på upptäcktsfärd i vårt stora dinosaurietema, testa dig själv och läs om filmen som gjorde T rex till världsstjärna

12 mars 2013 av Stine Overbye

Hollywoodfilmen "Jurassic Park" hade premiär i juni 1993 och slog genast på biografer världen över. Filmen blev den hittills mest framgångsrika biograffilmen någonsin och var med intäkter på nästan 915 miljoner dollar den mest vinstgivande i historien.

Med anledning av "Jurassic Park":s 20-årsjubileum har filmbolaget bakom den, Universal Pictures, beslutat att ge filmen ett ärevarv i all världens biografer i en ny 3D-version. Illustrerad Vetenskap har därför tittat närmare på den berömda filmen – och inte minst på de dinosaurier som befolkar den.

År 1993 ryste och jublade publiken över de oerhört levande animationerna av bl a rovdjuret T rex, och detsamma gjorde filmbranschen, som hyllade "Jurassic Park" med tre Oscars för bästa ljudredigering, bästa visuella effekter och bästa ljud.

Filmen satte dock inte bara nya standarder inom området specialeffekter. Den fick också en hel generation att förlora sitt hjärta till dinosaurierna – och intresset för paleontologi att explodera.

I det nya numret av Illustrerad Vetenskap firar vi filmjubileet. Vi tittar närmare på de upptäckter forskarna har gjort, sedan dödsmaskinen Tyrannosaurus rex erövrade filmduken, och vi undersöker hur långt forskarna kommit i försöken att återuppliva dinosaurierna. Läs artiklarna och var med i vårt stora dinosauriequiz här på sidan.

Se video: Dinosaurierna lever!

I detta klipp från Steven Spielbergs "Jurassic Park" från 1993 ser forskarna Laura Dern och Sam Neill för första gången de återupplivade dinosaurierna.

Läs stort tidningstema

Vi markerar 20-årsjubileet för Jurassic Park med ett stort 14-sidorstema. Prenumeranter på Illustrerad Vetenskap kan ladda ned temat i PDF-format med hjälp av knappen härunder.

Dinosaurier löpte amok

Människan väcker dinosaurier till liv, dinosaurier dödar människan. Det är i korta drag handlingen i "Jurassic Park", som är baserad på den amerikanske författaren Michael Crichtons roman med samma namn.

På en frodig ö i Stilla havet utanför Costa Rica har den excentriske rikemannen John Hammond byggt en nöjespark med livslevande dinosaurier, som återskapats från urtiden med hjälp av genteknik. Före invigningen bjuder Hammond in paleontologen Alan Grant och flera andra gäster på besök i Jurassic Park, men under en rundtur i parken går allt väldigt illa.

Säkerhetssystemern bryter samman, det elektriska stängslet fallerar och dinosaurierna rymmer. Med ens har Jurassic Park förvandlats till en dödsfälla, och förföljd av fradgande bestar försöker Grant och ha