© Kostyantyn Ivanyshen // Shutterstock

Okänd dinosaurie hittad på Madagaskar

Växtätande gigant levde i fred för rovdjur

1 september 2009

Titanosaurierna tillhörde de sista enorma växtätande dinosaurierna, som levde fram till krittidens slut för ungefär 65 miljoner år sedan.

De fossila rester man hittills har hittat av de enorma djuren har varit få och inte kompletta.

Därför har det väckt stor uppståndelse att en grupp amerikanska paleontologer nu har grävt ut ett nästan helt komplett skelett av en titanosaurie på Madagaskar – och så är det till på köpet en ny helt art.

Fyndet gjordes av Kristina Rogers och Catherine Forster från State University of New York i Stony Brook.

Den nya dinosaurien har fått namnet Rapetosaurus efter en mytisk figur ur den lokala folkloren.

Han hette Rapeto och var enligt sägnen en elak krigare.

De flesta titanosaurier levde sida vid sida med stora rovdinosaurier som Tyrannosaurus rex, men på Madagaskar har man inte hittat det minsta spår efter dessa stora rovdjur från urtiden.

Forskarna tror att Rapetosaurus levde i fred för de stora slaktarna och därmed hade en säkrare tillvaro än sina släktingar.

Titanosaurierna tillhör gruppen sauropoder, de stora långhalsade växtätarna, som bland annat innefattar Apatosaurus, Brachiosaurus och Diplodocus, som alla levde under juratiden.

Den mest kända titanosaurien är troligen Saltasaurus, som man har hittat skelett av i Argentina.

Som Saltasaurus och andra titanosaurier var Rapetosaurus lite mindre än juratidens giganter.

Rapetosaurus var 8,5 meter lång och tre meter hög och hade långa smala tänder, som användes till att dra av bladen från träd och buskar och till att bita av små frukter och kottar.

Precis som hos de andra titanosaurierna var kroppen bred och benen relativt korta.

Därför tror forskarna heller inte att Rapetosaurus har klarat av att stå på bakbenen för att nå de högsta grenarna och kvistarna, som man är säker på att bland andra Diplodocus kunde.