Dinosauriefotspår i Australien
Dinosaurier

Forskare hittar världens största fotspår.

© Salisbury et al. 2017

Gigantisk dinosaurie trampade i den australiska leran

Tusentals dinosauriefotspår döljs strax under havsytan utanför Australiens kust. I detta myller av spår har forskarna hittat ett avtryck från ett av de största djur som någonsin vandrat på vår planet.

7 januari 2018 av Christian Juul

För 130 miljoner år sedan sammanstrålade jättelika flockar av dinosaurier vid Dampierhalvön i Australien. Spåren efter dem syns än i dag. Ett lager av sand har bevarat dem i perfekt skick genom årmiljonerna och nu ger de forskarna en detaljerad bild av en hittills okänd del av Australiens historia.

Med hjälp av drönare och lasrar har forskarna undersökt spåren och kommit fram till att minst 21 olika typer av dinosaurier klampade runt i den australiska leran. Därmed är det världens mest varierade samling av dinosauriefotspår.

Glupska rovdjur jagade i leran

På dinosauriernas tid var området ett lerigt floddelta som lockade till sig en mängd olika växtätare och rovdjur. Fem olika sorters rovdinosaurier, vissa av dem hela sju meter långa, jagade längs floden, men växtätarna var långt ifrån försvarslösa.

Res tillbaka till dinosauriernas försvunna värld med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap.

En av dem var en så kallad stegosaurie, som tillhörde en ordning dinosaurier som är kända för sina rader av stora taggar längs ryggen. Den nyupptäckta stegosaurien är den första som har hittats i Australien, och med sina tolv meter är den en av de längsta i sitt slag.

Forskare hittar världens största fotspår

Det mest spektakulära fyndet från den australiska kusten är emellertid ett enormt, 1,7 meter långt fotspår – det största som någonsin hittats. Fotspåret sattes av en långhalsad dinosaurie, en sauropod, som var cirka 5,5 meter hög vid höfterna.

Därmed var den lika stor som de största dinosaurier som forskarna har hittat ben av, inklusive den sydamerikanska Patagotitan. Lär dig mer om dessa rekordstora giganter i videon nedan.