Kycklingfoster

Forskare skapar kyckling med dino-ben

Genom att hämma en viss gen har ett forskarlag lyckats med att ge ett kycklingfoster drag från sina förfäder: dinosaurierna.

22 mars 2016 av Babak Arvanaghi

Jurassic Park är kanske inte så långt ifrån att bli verklighet.

För första gången någonsin har forskare nämligen lyckats skapa ett kycklingfoster med dinosaurieben.

Det galna experimentet har lyckats med att vrida tillbaka evolutionen.

Skelettet förlängs

När en enorm meteor brakade ned på jordens yta för omkring 65 miljoner år sedan dog inte alla planetens dinosaurier. En del av dem överlevde och utvecklades med tiden till de fåglar vi har i dag.

Det är den utvecklingen ett chilenskt forskarlag har vänt – om än bara i skenbenen.

Hos fåglarna har det ena skenbenet, fibula, med tiden blivit tunnare, kortare och spetsigt i ena änden. På det manipulerade fostret har fibula blivit längre, tjockare och når ända ned till ankeln – precis som det gjorde hos dinosaurierna.

Forskarna vände evolutionen genom att blockera en gen kallad IHH. Genen styr bland annat skelettillväxten hos foster.

Teckningen visar hur fostrets fibula blev längre. Källa: Joâo Botelho et. al./Evolution

Näbbar och fötter har också skapats

Hur den manipulerade kycklingen kommer att se ut, för vi tyvärr inte veta just nu. Det var aldrig meningen att fostret skulle födas. Experimentet var tänkt att belysa hur dinosaurier utvecklades till fåglar.

Manipulationen är dock inte första gången ett foster har fått kroppsdelar från en dinosaurie. Tidigare har man lyckats skapa dinosauriefötter och dinosaurienäbbar på kycklingar.

Dinosaurieforskaren Jack Horner är den ledande experten på området. Hans dröm är att skapa en levande dinosaurie: