Forskarna ändrar dinosaurierna
Dinosaurie

Forskarna har ändrat dinosauriernas utseende markant.

Dinosauriernas 5 största makeovers

Dinosaurierna har lagt sig under kniven. Unde de senaste decennierna har tusentals banbrytande upptäckter vänt upp och ned på våra idéer om jättarnas utseende. Vi har tittat närmare på de fem som drabbades hårdast.

22 april 2018 av Christian Juul

Deinocheirus: Gigantisk struts utrustades med puckel

Deinocheirus

© Shutterstock

I över 40 år kände forskarna bara till Deinocheirus 2,4 meter långa arm. De ansåg att djuret tillhörde en grupp av strutsliknande dinosaurier, men i övrigt visste de inget om dess utseende.

2014 hittade forskarna resten av djuret. Den visade sig ha ett bisarrt tandlöst kranium och en stor puckel på ryggen.

Velociraptor: Snabb dödsmaskin fick fjädertransplantation

Velociraptor

© Shutterstock & Fred Wierum

I Jurassic Park var Velociraptor ett skalligt monster. Sedan dess har ett antal fossil visat att alla djurets närmaste släktingar var täckta av fjädrar.

Ingående studier av Velociraptors armben visade små förhöjningar där djurets fjädrar satt fast vingen.

Läs om Velociraptors nära släkting som utvecklades till en till en vaggande fiskare med svanhals och pingvinvingar i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap.

Spinosaurus: Superrovdjur förlorade hälften av sina ben

Spinosaurus

© Shutterstock

Spinosaurus, den största av alla rovdinosaurierna, skapade problem för huvudpersonerna i Jurassic Park 3. Men när filmen gjordes hade forskarna bara hittat djurets ryggrad.

2014 avslöjade ett nytt fossil att Spinosaurus bakben var så pass korta att den rörde sig extremt klumpigt på land. Det visade sig att djuret istället var anpassat för ett liv i vattnet.

Tsintaosaurus: Växtätare fick uppdaterade horn