Dinosaurier utplånades av meteoritsvärm

Två nya kratrar lika gamla som domedagskrater i Mexico

1 september 2009

I över tio år har forskarna ansett att det faktum att dinosarierna dog ut för 65 miljoner år sedan berodde på att en gigantisk meteorit föll ned från himlen och träffade jorden, vilket fick katastrofala följder för klimatet. Nu visar det sig att den meteorit som träffade den mexikanska Yucatanhalvön och skapade den enorma Chicxulubkratern, antagligen inte var ensam om att utrota dinosaurierna. Forskarna känner nu till ytterligare två meteoritkratrar från samma period. De ligger i Nordsjön respektive Ukraina. Fyndet stödjer en ny teori om att det kanske var hela meteoritsvärmar som bombarderade jorden under slutet av krita. Kratern i Nordsjön kallas Silverpitkratern och är 60-65 miljoner år gammal. Den andra är den ukrainska Boltysjkratern, som enligt en ny och mycket exakt datering – med 600 000 års felmarginal – är 65,2 miljoner år gammal. Båda kratrarna är alltså samtida med Chicxulubkratern, som är 65,5 miljoner år gammal med en felmarginal på 600000 år.