Australiska dinosaurier

Dinofynd ändrar syn på australisk krita

Två nya växtätare och en rovdinosaurie av okända släkten har hittats

5 november 2009

Australien är en kontinent där man hittills gjort mycket få dinosauriefynd. Nu har paleontologer från bland annat Queensland Museum emellertid grävt ut ben från tre nya arter av dinosaurier i sjösediment i den västra delen av delstaten. Benen är cirka 100 miljoner år gamla och har tillhört två stora, långhalsade växtätare och en rovdinosaurie med vassa klor på frambenen. Utöver att vara nyupptäckta arter hör de tre dinosaurierna också till tre nya släkten.

Fynden gjordes i sandstensavlagringarna i den så kallade Wintonformationen. Paleontologerna tror att de avlagringar som dinosaurierna blev till fossil i uppstod i sjöar, som också präglar landskapet i Australien i dag.

Rovdinosaurien var sin tids gepard

Rovdinosaurien är en theropod och har fått namnet Australovenator wintonensis. Dess ben utgör det hittills mest kompletta skelettet av en köttätande dinosaurie i Australien. Enligt paleontologerna var den sin tids gepard och jagade sitt byte i öppen terräng. Den sprang på två stora bakben och hade tre stora vassa klor på vart och ett av sina små framben, som fungerade som armar – ungefär som en större version av den kända velociraptorn.

De båda växtätarna är sauropoder och tillhör dessutom titanosauriernas grupp. De har fått namnen Wintonotitan wattsi och Diamantinasaurus matildae. Den förra hade enligt paleontologerna en elegant lång hals, som har gett den egenskaper som en giraff, medan den andras kroppsbyggnad var mer kompakt. För paleontologerna ger fyndet av de tre nya dinosaurierna en bättre förståelse av livet i Australien under mellersta delen av krita.