Argentinosaurus

Gigantisk dinosaurie väckt till liv

Tack vare 3D-skanningar och datorsimulering vet forskare nu hur den 80 ton tunga Argentinosaurus rörelsemönster såg ut.

19 februari 2014 av Stine Overbye

En av världens största dinosaurier har tack vare brittiska forskare från universitetet i Manchester återuppstått från de döda.

Efter att har varit livlös i 94 miljoner år har den 40 m långa och 80 ton tunga Argentinosaurus rest sig för att gå en liten runda - dock endast i den digitala världen.

Gigant levde i Sydamerika

Genom att väcka jätteödlan till liv i datorn har forskarna för första gången fått en inblick i hur växtätaren rörde sig runt på slätterna i det som nu är Patagonien, i den södra delen av Sydamerika.

Forskarna har bland annat studerat anatomin hos nu levande kräldjur och fåglar för att kunna placera muskler och senor på rätt ställen.

Inspirerade av elefanter

Återupplivandet innebar också en laserskanning av ett rekonstruerat Argentinosaurus-skelett och en närstudie av en vandrande elefant.

Animationen avslöjar att Argentinosaurus hade god rörelseförmåga och att den inte var särskilt hämmad av sin enorma kroppshydda.