t-rex aprils fool

April, april! Forskare återupplivar T rex

I all hemlighet har kinesiska forskare hunnit om paleontologer i resten av världen och för första gången någonsin klonat en dinosaurie.

12 mars 2013 av Carsten Nymann

Det är en bra historia, men den är tyvärr osann! Det är i dag inte möjligt att väcka dinosaurier till liv med hjälp av kloning, men forskare pusslar bland annat med att bygga upp en modern dinosaurie från grunden.

Läs mycket mer om möjligheterna och planerna i den stora artikeln "Jurassic Park – 20 år senare" i Illustrerad Vetenskap 6/2013. Se också det stora dinosaurietemat på www.illvet.se/dinosaurie.

En internationell grupp av ledande paleontologer och biologer knutna till den kinesiska Chinese Academy of Sciences har presenterat den första levande dinosaurien på 65 miljoner år.

Sensationen, som presenterades under en storstilad presskonferens i Beijing i kväll, verkar till att börja med som ett inslag i Hollywodfilmen Jurassic Park.

Sammansatt av flera dinosaurier

Enligt forskarna har den nya skapelsen tillkommit med hjälp av DNA-rester från flera arter, men djuret sägs ha omkring 60 procent av sin arvsmassa gemensam med den blodtörstiga jätteödlan T rex.

Den nya dinosaurien är emellertid inte fullt lika skrämmande som sin förfader. Den är stor som en kalkon och har dunliknande fjädrar över det mesta av kroppen.

Experimentet överraskar speciellt, eftersom en erkänd forskargrupp ledd av paleogenetikern Morten Allentoft vid Københavns Universitet så sent som hösten 2012 slog fast att DNA kan hålla sig i högst 6,8 miljoner år.

Forskargruppens arbete publiceras senare i veckan i den erkända vetenskapstidskriften Nature, och fram till dess är forskarna återhållsamma med detaljer omkring tillblivelsen av den nya dinosaurien.

Säkert tycks emellertid vara att den kinesiska gruppen lyckats syntetisera DNA med hjälp av proteinrester i fossil av arterna T rex och Brachiosaurus sp, som den amerikanska paleontologen Mary Schweitzer tidigare har identifierat.

Korsad med kycklingar

Medan vetenskapsmännen i filmen "Jurassic Park" kombinerade dino-DNA med reptil-DNA, har forskarna under de senaste åren fått klarhet i att dinosaurierna är släkt med fåglar och inte kräldjur.

Troligen har forskarna därför byggt vidare på fågelgener från t ex en kyckling – en teknik som den kände amerikanske paleontologen Jack Horner tidigare gjort sig till talesman för.

Chinese Academy of Sciences har meddelat att en eventuell namngivning av djuret får invänta den slutliga klassificeringen.