2016 TOP

10 saker som gjorde 2016 så bra

Terrorism, flyktingströmmar, krig och klimatkris. Listan över tragiska händelse som inträffade förra året kan göras lång – men om man synar vetenskapen lite i sömmarna upptäcker man en hel del upplyftande ljuspunkter.

6 januari 2017 av Mikkel Skovbo

1. Forskarna upptäcker gravitationsvågor

Tänkt dig att snappa upp ekot från Stora smällen eller efterdyningarna från två kolliderande svarta hål en miljard ljusår bort – och på så sätt öppna ett nytt fönster till universums förflutna.

Det är perspektivet på förra årets riktigt stora vetenskapliga genombrott: Den första mätningen av gravitationsvågor någonsin.

Överraskningen inträffade i februari och forskarna bevisade därmed Einsteins mer än 100 år gamla teori om gravitationsvågor som utgör grunden i hans generella relativitetsteori.

>> Fascinerad av världsrymden? Följ med på astronomiresa till USA!

Framtill nu har våra teleskop endast kunnat spåra elektromagnetisk strålning från rymden som ljus och röntgen. Men genom de här mätningarna får forskarna möjlighet att avläsa händelser som framkallade gravitationsvågor – det vill säga krusningar rumtiden – som exempelvis Stora smällen.

2. Pandan överlever!

Den är gullig, fredlig – och inte längre hotad.

I början av hösten gick den stora bambubjörnen från att vara en "hotad" till en "sårbar" djurart efter att beståndet ökat med 17 % under en tioårsperiod. Det finns nu över 1 850 exemplar.

Ökad kontroll av tjuvskytte och fler pandareservat i centrala Kina - där det nu finns 67 skyddade områden - är anledningen.

3. Artificiell intelligens hittar cancer

Tänkt dig att du har en ovanlig cancerform som läkarna inte vet hur de ska behandla.

Det hände i somras för en leukemidrabbad japansk kvinna som inte kunde övervinna sin sjukdom – förrän IBM:s intelligenta datorprogram Watson insåg att hon hade behandlats för fel typ av blodcancer.

Artificiell intelligens har även på liknande sätt använts till att diagnostisera bröstcancer med 99 procents säkerhet under förra året – mer exakt och betydligt snabbare än vad läkarna klarar.

4. Ebolavaccinet nådde Afrika

En vaccin som ger ett 100-procentigt skydd mot den värsta av de fem ebolavirusen publicerades iThe Lancet strax innan jul.

Vaccinet har testats på nästan 6 000 västafrikaner som har haft det dödliga viruset nära sig. Inte en enda drabbades av sjukdomen.

Ett lager på 300 000 vaccinationsdoser har redan distribuerats och används även om vaccinet – rVSV-EBOV – ännu inte slutgiltigt har godkänts.

”När nästa utbrott inträffar är vi inte längre försvarslösa", säger Marie-Paule Kieny från Världshälsoorganisationen till New York Times.

5. Koldioxidutsläppen bromsades

För tredje året i rad har utsläppen av koldioxid i atmosfären inte ökat nämnvärt – trots den globala tillväxten på tre procent.

Utsläppen ökade kraftigt år efter år fram till 2014 då kurvan mattas ut och den goda utvecklingen ser ut att ha fortsatt under 2016 med en minimal ökning på enbart 0,2 procent.

Den viktigaste förklaringen återfinns främst i de två gigantiska ekonomierna Kina och USA som har börjat dra ned på kolkraften och i stället använda mer miljövänliga energikällor.

6. Världen har blivit klokare

93 procent av världens barn var i färd med att lära sig läsa och skriva under 2016 – och nio av tio barn gick i skolan.

>> Sugen på ny kunskap? Köp två nummer av vår tidning för 69:50

På 1970-talet var det bara fem av tio barn som gick i skolan och 1950 var 64 procent av världens befolkning analfabeter.

I dag är mindre än 15 procent analfabeter och siffran fortsätter att minska.

7. Världens största marina reservat snart här

Tillsammans har 24 länder och EU upprättat ett avtal om ett gigantiskt marint reservat (motsvarande mer än dubbelt så stort som Frankrike) i Rosshavet utanför Antarktis.

Reservatet ska skydda områdets upp emot 16 000 djurarter, säkra ett hållbart fiske och upprätthålla det ekosystem som bidrar till att producera cirka 75 procent av världshavets näringsämnen.

Skyddet gäller i första omgången i 35 år och träder i kraft från och med den 1 december 2017.

8. Ny cancerbehandling går till angrepp

Immunterapi har varit i omlopp i några år, men den lovande cancerbehandlingen slog igenom på allvar under 2016.

Flera försök har haft skyhöga framgångsrika resultat och forskarna förväntar sig mycket av den banbrytande cellterapin i framtiden.

Behandlingen går i korta drag ut på att boosta immunförsvaret genom att kopiera och tillföra kroppen en armé av sina bästa, cancerbekämpande celler.

9. Tigerbestånden växer

För första gången på 100 år ökade antalet vilda tigrar.

Efter en kraftig nedgång på 97 procent från 100 000 tigrar i början av 1900-talet till knappa 3 200 år 2010 stryker nu 3 890 randiga kattdjur runt i Asien.

>> Fascinerad av vilda djur? Följ med på havsexpedition till Galápagosöarna.

Världsnaturfonden uppger ökningen av antalet tigrar beror på ökat skydd, förbättrade räkningsmetoder och naturliga ökningar av bestånden i speciellt Indien, Ryssland, Nepal och Bhutan.

10. Flygsäkerheten lyfter mot himlen

2016 var det näst säkraste året någonsin att flyga med bara 325 dödsfall inom den civila lufttrafiken. Det motsvarar ett dödsfall per 10 769 230 passagerare.

Det är bara år 2013 (med 265 personer som omkom i civila flygolyckor) som är bättre sedan man började föra statistik över flygsäkerheten.

Det värsta året på listan är 1972, då 2 373 passagerare omkom.

Också läsa