Grasshopper with pink eyes

Zoologer hittar 200 nya regnskogsarter

Expeditioner undersökte två skogsområden i avlägsna bergsområden i Papua Nya Guinea.

En grupp zoologer och andra experter från ett flertal universitet har hittat inte mindre än 200 nya arter av djur och växter på flera expeditioner in i hittills outforskade regnskogsområden i Papua Nya Guinea i Stilla havet.

yellow spotted frog

Områdena heter Nakanai Mountains och Muller Range och är så extraordinära att de kandiderar till en plats på UNESCO:s lista över världsarv. En av de mest spektakulära arter som expeditionens deltagare stötte på var en liten bergmus, som inte bara är en ny art utan också är så särpräglad att den kommer att få ett eget släkte. Musen har en svans med en mycket lång och vit svansspets. Dess framtänder är riktade framåt, vilket tyder på att den lever i marken, där den gräver hål och gångar.

Mouse with white tail

Forskarna fann även 24 nya grodarter, bland annat en av släktet Platymantis, som lägger ägg på land och inte har något grodyngelstadium. Resten av de nya djurarterna var spindlar och insekter, bland annat en gräshoppa, som väckte uppseende genom att ha rosa ögon. Miljöorganisationen Conservation International, som stod bakom expeditionerna, hoppas att upptäckten av de många nya arterna innebär att naturområdena kommer att bli skyddade och upptagna på världsarvslistan.