Goose

Vilket djur har starkast lungor?

Lungorna är som bekant en livsnödvändig del av kroppen, men vilket djur har de starkaste lungorna och varför?

12 juni 2013

Fåglar och däggdjur har djurrikets starkaste lungor. De har båda inre värmereglering och därför ett stort behov av energi och syre.

Hos däggdjur delar sig luftstrupen i två bronker och förgrenar sig som ett träd i allt mindre grenar ned i varje lunga. Spetsen av de yttersta småförgreningarna slutar i små, blåsliknande strukturer kallade alveoler. I dessa blåsor sker utväxling av syre och koldioxid.

Därför tappar däggdjur andan

Systemet slutar alltså blint i alveolerna, och det är en nackdel, då däggdjuren inte tömmer ut all gammal luft vid utandningen. Den nya och den gamla luften blandas alltså, med resultatet att däggdjur vid mycket ansträngande muskelarbete kan uppleva syrebrist.

I fåglarnas lungor hålls inandnings- och utandningsluft däremot åtskilda, vilket gör lungorna effektivare. Lungan mottar och avger sin luft genom ett snillrikt system av mellan sju och nio luftsäckar.

Inne i lungan finns ett finmaskigt nätverk av små luftrör, där fåglarnas blod utväxlar syre och koldioxid. Ju bättre en fågel flyger, desto mer syre behöver den, och desto fler av dessa luftkanaler har den.

Fåglar skiljer inandning från utandning

Hos fåglar leds den friska inandningsluften runt i en enkelriktad cirkel, så att ny och gammal luft aldrig blandas. Systemet är mycket energieffektivt och gör att fåglarna klarar av stora fysiska utmaningar.

Stripgåsen har starkast lungor

Stripgåsen har troligen djurrikets starkaste lungor.

Två gånger om året gör ­gåsen en utmattande resa mellan Himalaya och­­ ­Indien. På vägen flyger den på 9000 meters höjd.