Vilken hundras är närmast vargen?

Jag har länge tänkt skaffa hund men jag vill gärna ha en som är så lite avlad på som möjligt. Vet man vilken hundras som är den mest ursprungliga?

Om man vill ha en hund som inte är avlad skall man skaffa en varg. Hur märkligt det än låter stammar samtliga hundraser nämligen från vargen – alldeles oberoende av den enorma variationen i storlek, färg och temperament. Det är inte så enkelt att säga vilken hundras som står vargen närmast, eftersom det är många faktorer som spelar in. Sålunda har DNA-prover visat att schäfern trots sitt utseende inte är speciellt nära släkt med vargen. En ledande kandidat är däremot den grönländska slädhunden. Till exempel liknar dess skelett, speciellt kraniet, vargens så mycket att det vid utgrävningar kan vara svårt att skilja benrester från de båda djuren åt. Det har länge varit omstritt när hunden började skilja sig från vargen. En utgrävning från 2002 pekar på att det sannolikt skedde för cirka 15000 år sedan i nuvarande Kina. Bland annat har svenska forskare konstaterat att den genetiska variationen var störst bland hundar i östra Asien, vilket tyder på att de blev tama där först. Enligt undersökningen kommer 95 procent av alla nu levande hundar från endast tre hundar – ett slags hundvärldens Eva.