NB_kortnyt_u36_Pluto

Veckan som gått – vecka 36

Pluto kan hysa mikroskopiskt liv · Forskare framställer långsamt smältande glass · Getingars gift dödar cancerceller · Män lever längre · Googlebilen kör utan vindrutetorkare.

3 september 2015 av Karen Grubbe
  • Pluto kan hysa mikroskopiskt liv Dvärgplaneten Pluto kan enligt den engelske fysikern, Brian Cox, ha ett underjordiskt hav som är varmt nog att hysa mikroskopiskt liv. Fysikern bygger sin hypotes på bilder av glaciärer på dvärgplanetens yta, som Nasas sond New Horizons har tagit. Om tesen håller kan först avgöras vid senare uppdrag till Pluto. Källa: Times

• Farväl till kladdiga glassfingrar Brittiska forskare har hittat en ingrediens som får glass att smälta långsammare. Ingrediensen är proteinet BslA, som binder luft, fett och vatten. På det sättet smälter glassen långsammare och får samtidigt en krämig konsistens. Proteinet produceras med hjälp av bakterier och kommer enligt forskarna finnas på marknaden om tre till fem år. Källa: The University of Edinburgh

• Getingars gift dödar cancerceller

Gift från en geting förstör cancercellers yta. Foto: Judson Castro.

Getingen, Polybia paulista, bekämpar fiender med ett gift som effektivt dödar cancerceller, men låter vanliga celler leva. Nu har ett forskarlag kommit fram till hur giftet, MP1, fungerar. MP1 binder till så kallade lipider, som är onormalt fördelade på cancerceller, och genomborrar ytan. På det sättet försvinner livsviktiga molekyler från cellen, så att den dör. Forskarna hoppas kunna använda de nya kunskaperna inom cancerbehandling av människor. Källa: Biophysical Journal