Tunger_kamæleon

Topp tre: Häftigaste tungorna

I djurriket gör tungan mycket mer än att fördela mat i munnen. Den fångar föda, är transportband – och förhindrar hjärnskakning.

8 oktober 2015 av Babak Arvanaghi

Kameleontens tunga är en missil

Foto: Shutterstock

Med en kraft som motsvarar 41 g skjuter kameleonten ut sin tunga mot det intet ont anande offret – en acceleration som är betydligt snabbare än vad dagens stridsflygplan kan prestera.

När den långa tungan träffar bytet fäller hudfickor på tungspetsen ut sig runt offret och ser till att det inte kan smita iväg. Därefter drar kameleonten in sin tunga och stillar sin hunger.

Se hur kameleonten skjuter iväg sin tunga i super slowmotion.

Fladdermusens tunga transporterar mat

Foto: Shutterstock

En stor del av fladdermusens föda består av nektar. För att komma riktigt nära födan har det nästintill blinda djurets tunga utvecklats till något som påminner om ett transportband.

När fladdermusen äter står den stilla i luften över blomman. Djuret skickar ned sin tunga, som en snabel, efter nektar. Med tungan begravd i nektar viker fladdermusen sin tunga på ett sätt som får de mättande dropparna att trotsa gravitationen och röra sig mot djurets mun.

Forskarna har ännu inte listat ut exakt hur fladdermusens tunga fungerar när den transporterar nektarn.

Forskarna har ännu inte listat ut hur fladdermusens tunga fungerar.

Hackspettens tunga förhindrar hjärnskakning

Foto: Shutterstock

Varje gång en fladdermus hackar i ett träd utsätts den för en kraft på 1 200 g. En kraft som i bästa fall skulle ge hjärnskakning, i värsta fall ta livet av fågeln - men hackspetten är byggd så att varken det ena eller det andra sker.

Ett tjockt kranium och en lång tunga fungerar som en hjälm. Hackspettens tunga är lång för att kunna nå in i små hål i träd och fiska ut mat, exempelvis termiter.

När den långa tungan inte är utanför munnen är den lindad runt hackspettets kranium. Där fungerar den som en stötdämpare och dämpar de kraftiga slagen.

Hackspetten har en lång och smal tunga.

När hackspettens tunga är inne fungerar den som en stötdämpare runt kraniet.