© Frans Lanting/Getty Images

Tre vilda djur visar hur man lurar döden

Forskare dyker ned i spektakulära och gamla djurs celler och gener för att klura ut djurrikets metoder för att leva nästan för evigt.

2 maj 2018 av Jonas Meldal

Även om människan lever allt längre är det djur som kan lura döden helt med skydd mot cancer och äldrande – och genom att återfödas.

1. Grönlandshaj

© Doug Perrine/NaturePL

Fastän att grönlandshajen är långsam, iskall och ofta blind kan den bli drygt 272 år gammal. Den höga åldern hänger ihop med anpassningen till den arktiska miljön; djuret har skruvat ned ämnesomsättningen till en absolut minimal nivå så att den inte tär på sig själv. Livet i Ishavet har också saktat ned övriga funktioner hos hajen, så att hjärtat bara slår var tolfte sekund och att hajen först hamnar i puberteten när den är 100 år.

2. Nakenråtta

© Frans Lanting/Getty Images

Under den östafrikanska savannen lever nakenråttan ett anmärkningsvärt liv. Den känner inte smärta, kan leva utan syre i upp emot 25 minuter och när forskarna försöker spruta in cancerceller i nakenråttan förhindrar djuret att cellerna fortsätter att utvecklas till en tumör. Det visar sig att nakenråttan kan reparera cellskador från de så kallade fria radikalerna som uppstår när näringsämnen omvandlas till energi.

3. Japansk manet