Dog face

Svettas hunden genom tungan?

Är det så att hunden bli av med sin svett, när den flämtar?

2 augusti 2012

Hundar och de flesta andra djur har endast få eller inga svettkörtlar alls. I stället får de vatten att avdunsta från ytan av luftvägar och mun genom att flämta. När ett varmt djur flämtar, ökar det andningsfrekvensen, så att luften förnyas i luftvägarna och mer vatten kan avdunsta. I kyliga områden andas en hund 10–40 gånger i minuten, medan den i en varm omgivning kan andas över 200 gånger i minuten.

Djur undviker upphettning på olika sätt. De flesta djur söker skugga om de är varma, men däggdjur och fåglar i varma områden kan också vara utrustade med en tjock päls eller fjäderdräkt, som fungerar som en sköld som stänger värmen ute. När inget annat fungerar, låter djur vatten avdunsta från fuktiga ytor på kroppen.

Avdunstningen kräver energi, och den hämtas från kroppen, som därmed kyls av. Då vatten för många djur är en dyrbar resurs, är det dock en sista utväg att reglera kroppstemperaturen genom avdunstning.

Vattenavdunstning kan ske genom svettning, då körtlar i huden utsöndrar en salthaltig vätska, eller genom flämtande, vilket är fallet hos hundar.

Få djur svettas