Spider Argiope keyserlingi

Spindel skyddar sitt nät med stort kryss

Hjulspinnare gör ett kryss i sitt nät för att få fåglar och insekter att flyga runt det.

28 oktober 2011

Ett spindelsläkte, de så kallade hjulspinnarna, har utvecklat en säregen metod för att skydda sina nät mot skador. Hjulspinnaren dekorerar nätet med ett kryss, och syftet är att tala om för fåglar och stora insekter att de skall flyga runt om. Det menar biologer vid University of Melbourne i Australien.

Biologerna lät ett antal hjulspinnare av arten Argiope keyserlingi bygga nät i några ramar i laboratoriet. Därefter utsatte biologerna näten för olika typer av skador och studerade hur spindlarna reagerade. De spindlar som fick omfattande skador på sina nät, motsvarande att till exempel en fågel hade flugit in i nätet, lade sedan extra mycket tid och energi på att skapa ett stort och mycket tydligt kryss på nätet.

Det vita kryssen i näten har varit kända länge, men forskarna har inte kunnat enas om deras syfte. En teori har varit att kryssen skulle locka bytesdjur, en annan att de skulle avskräcka rovdjur, som är ute efter att äta spindeln, och en tredje att kryssen skulle kamouflera spindeln i mitten av nätet.

Nu har försöket fått slut på diskussionen, menar de australiska forskarna.