Giant spiderweb

Ny spindelart ligger bakom rekordstora nät

Spindel från Madagaskar spinner det hittills starkaste material, man har hittat i naturen.

21 mars 2011

I Madagaskars östra regnskogar har biologer från bland annat Slovenian Academy of Sciences and Arts funnit en ny spindelart, som tillverkar karakteristiska hjulnät, vetenskapen inte sett maken till. Spindeln tillhör släktet Caerostris.

Nätets bärande trådar är upp till 25 meter långa, medan nätytan kan vara nästan tre kvadratmeter, vilket enlig biologerna är det största hjulnät som någonsin uppmätts. De gigantiska näten gjorde forskarna intresserade av styrkan i dess trådar.

Fysikaliska undersökningar av spindelns förankringstrådar visar att det rör sig om det hittills starkaste biomaterial som man har funnit i naturen. Den nya spindelns silkestrådar är två gånger starkare än det hittills starkaste kända silket och över 10 gånger starkare än kevlar. De anser därför att spindelns silke kan inspirera till utvecklingen av nya starka material. Spindeln har utvecklat det starka silket, för att den sätter upp nätet över vattendrag, och det kräver extraordinärt starka nät.