Janthinidae janthina

Snäckas ägg blev till simdyna

Forskare reder ut hur en särpräglad flytteknik har uppstått.

20 februari 2012

Vid ytan av jordens tropiska hav flyter den lilla nakensnäckan Janthinidae janthina runt och väntar på bytesdjur. Snäckan håller sig flytande med hjälp av luftbubblor, och nu har forskare vid bland annat University of Michigan i USA och universitetet i Leiden i Nederländerna upptäckt hur flytstrategin utvecklats.

Snäckans hemmagjorda bubblor

Snäckorna skapar själva bubblorna genom att utsöndra slem, som fylls med luft och ger lyftkraft. Tekniken är en vidareutveckling av en liknande teknik hos vindeltrappsnäckan, som lever på havsbottnen, menar forskarna efter bland annat DNA-studier.

Endast honorna hos vindeltrappsnäckan producerar slembollar, och bubblorna innehåller inte luft utan ägg och sand och utgör ett bo för äggen.

Recluzia snail

Evolutionen har gynnat luftbubbelteknik

I tidernas begynnelse måste det av misstag ha kommit in lite luft i en vindeltrappsnäckas äggbubblor, som därför har stigit upp genom vattenpelaren och hamnat vid vattenytan. När äggen kläcktes, fanns det massor av föda till de små vindeltrappsnäckorna i den nya miljön. Därför gynnade evolutionen uppkomsten av luftbubblor i äggslemmet, och med tiden ”lärde sig” även hannarna att producera slem att bilda bubblor med.

Teorin stöds av forskarnas studier av en sällsynt australisk snäcka av Recluzia-släktet, som befinner sig på ett utvecklingsstadium mellan den lilla snäckan och vindeltrappsnäckan. Den australiska snäckan producerar slem, som både omger äggen och skapar lyftkraft.