Våldtar djur varandra i naturen?

Parningsakten hos djur kan vara våldsam, men förekommer det uttalade våldtäkter?

1 september 2009

Om man med våldtäkt menar en parning, som genomförs utan att honan frivilligt medverkar, råder det ingen tvekan om att det i betydande omfattning sker våldtäkter i djurriket. Till exempel kan parningen hos gräsanden vara en tämligen barbarisk affär. Det är mycket vanligt att en hanne biter sig ordentligt fast i nacken på en hona och försöker genomföra en parning. Det händer faktiskt då och då att honan drunknar, eftersom sex eller sju hannar försöker para sig med henne samtidigt och då pressar ned henne under vattnet. Även skorpionspindlar kan vara tämligen brutala. När en hanne är på parningshumör, tar han helt enkelt tag i första bästa hona som han kommer i närheten av. Därefter släpar han hem henne till sin grotta, där han börjar trycka och slå energiskt på honans yttre skal, tills det blir så mjukt att han kan tvinga upp hennes könsöppning och genomföra parningen. Sedan slängs honan ut ur grottan igen. Självfallet skall man alltid vara försiktig med att överföra mänskliga begrepp på djur. Hos oss är våldtäkt en starkt negativ handling, som inte har något som helst biologiskt värde, medan det hos djuren är en fråga om det effektivaste sättet att föra arten vidare. Här kan användandet av våld i vissa fall vara ändamålsenligt, utan att djuren för den sakens skull har onda avsikter med det.