Insect skater

Skräddarhannen är en brutal sexpartner

Tvång och fasthållning är en viktig del av parningen.

29 november 2012

Hannarna av skräddare – de små insekter som elegant glider fram på ytan av sjöar – använder hårda tag under parningen.

Hannarnas antenner är specialdesignade för att passa till att gripa om huvudet på en hona, så att hon kan hållas fast under parningsakten. Genom att studera djurens intima stunder har Locke Rowe vid University of Toronto i Kanada i hannens antenner identifierat tre mikroskopiska detaljer, som är avgörande för att han skall kunna genomföra parningen. De tre små utväxterna passar nämligen perfekt när det gäller att gripa tag i ögonen, halsen och undersidan av honans huvud.

Med hjälp av genteknik ändrade forskaren hannarnas antenner, så att utväxterna blev mindre eller helt saknades. Det hade en mycket allvarlig inverkan på hans sexuella förmåga. Var utväxterna endast en aning mindre, reducerades hans chanser att genomföra parningen till en tredjedel, och om de helt saknades, förlorade han i stort sett förmågan att hålla fast sin partner, så att honan slet sig loss innan parningen var över.

Fångad i parningsakten

Forskarna filmade djuren och frös dem mitt i akten med hjälp av flytande kväve. Skräddarna studerades därefter i ett så kallat skanningelektronmikroskop.