NB_u27 orm

Mask har sex med sitt eget huvud

Forskare har hittat en mask som penetrerar sitt eget huvud med sin penis. Beteendet förvånar biologerna.

1 juli 2015 av Anne Lykke

Nu får insemination en helt ny betydelse.

Forskare har kommit fram till att plattmasken Macrostomum hystrix kan penetrera sig själv i huvudet med sin penis och befrukta sig själv.

Masken är runt en millimeter lång och har både kvinnliga och manliga könshormoner.

Under normala omständigheter parar masken sig med andra av samma art genom att sticka sin nålliknande penis från den bakre regionen in under huden på partnern - en metod kallad traumatic wounding.

Spermierna vandrar från såret in i mitten av kroppen och den mottagande masken är nu befruktad.

Men utan en partner penetrerar masken sig själv i huvudet.

Själv-sex säkrar överlevnaden

Biologerna menar att masken har utvecklat sex-med-sig-själv-metoden för att kunna överleva även om den inte hittar en artfrände att para sig med.

Många djur- och växtarter kan para sig med sig själv, men då sker självbefruktningen ofta inne i organismen. Masken är den enda kända som har ett kanylliknande bihang som den använder till uppgiften.

Ensamma maskar hade mest sperma i huvudet

Forskarna upptäckte sexmönstret genom att undersöka plattmaskar i petriskålar. De maskar som hade en partner till hands hade flest spermier i den bakre regionen, medan de utan partner hade mest sperma i huvudet.

Nackdelen med metoden är att organismen riskerar inavel.

Källa: Royal Society