Snail parasite

Parasiter gör sina offer till zombier

Det är ett fruktansvärt öde som drabbar en snäcka och en myra i dessa båda videofilmer. De visar hur parasiter kan ta konstrollen över sina offer.

8 november 2012 av Anders Priemé

Det vimlar av hjärnparasiter i naturen. Vissa angriper bara djur, medan andra inte drar sig för att ge sig på människor.

Parasiterna tar över sina offers hjärnor ock kroppar och manipulerar dem, så att de hjälper parasiten att genomföra sin livscykel. Allt från svampar och maskar till mikroskopiska amöbor kan infektera, övermanna och döda djur på många olika sätt.

Läs mer om hjärnparasiterna här

Video

Härnedan finns två skrämmande exempel på hjärnkontroll i djurvärlden. I den första videon infekteras en bärnstenssnäcka av en plattmask, som får snäckans tentakel att likna en mask, som är en läckerbit för de fåglar som parasiten gärna vill hamna i. I den andra videon infekteras myror och andra djur med svampsporer från den parasitiska svampen Ophiocordyceps unilateralis. Den får sina myroffer att krypa högt upp och bita sig fast, varefter myran dör och svampen växer ut ur myrans huvud och strör ut svampsporer över andra myror.

Snäcka:

Myror: