Wheel animals

Mikroskopiska djur är mästare på att överleva

När hjuldjuret angrips av en svampparasit, torkar det ut och ger sig iväg.

19 juli 2010

De är bara några millimeter stora, men hjuldjuren tillhörande klassen Bdelloidea har ändå utvecklat en överlevnadsteknik, som är så effektiv att de har överlevt i 30 miljoner år. Om ett hjuldjur infekteras av en dödlig svampparasit, kan det nämligen torka ut, varefter det blåser bort med vinden. När djuret så småningom åter får kontakt med färskvatten, vaknar det till liv igen och fungerar precis som före uttorkningen. Oftast är parasiten nu oskadliggjord.

Det är biologen Paul Sherman vid Cornell University i USA som har avslöjat hjuldjurens hemlighet. Hjuldjur parar sig inte med andra individer utan skapar istället kloner av sig själva. Den typen av förökning är som regel början till slutet i djurvärlden. Bristen på genetisk mångfald gör nämligen djuren sårbara, eftersom de inte över tid kan utvecklas i takt med att de till exempel får nya fiender. Det problemet har alltså hjuldjuret löst genom att torka ut och sticka iväg.